2012 tog hon VM-guld i brottning och blev därmed världsmästare i sin klass. Då var hon bara 25 år. Nu har hon siktet inställt på en ny medalj, och med mindre än tre veckor kvar till Europamästerskapet ligger Jenny Fransson minst sagt i hårdträning. Vi har träffat henne för att ta reda på hur man som ung tjej förbereder sig inför att möta några av världens bästa brottare.  

Om mindre är tre veckor ska 30-åriga Jenny Fransson väga in sig tidigt på morgonen för att tävla i EM i brottning. Men redan nu har hon börjat ställa klockan på sju, för att vänja sig vid att gå upp tidigt. Det är en del av de många förberedelsemomenten, för redan månader innan tävling påverkas resultatet av allting Jenny gör i sin vardag, och hon gillar det.
– Egentligen så slutar man aldrig att förbereda sig när man tävlar på den här nivån. Det är EM på våren och sedan VM på vintern, så då kan man aldrig ha en lång viloperiod, berättar Jenny.

”Min skräck är att äta för lite”

För Jenny är träning en livsstil, men när det börjar dra ihop sig inför tävling anpassar hon vardagen efter det. I snitt brukar det blir mellan nio och elva träningspass i veckan. Minst fyra brottningspass på en och en halv timme, och resten kondition eller styrketräning.
– Oftast springer jag utomhus, då kan det bli allt från korta eller långa intervallpass, till distanspass med lägre puls. Eller så kör jag längre rundor med högt tempo, det bästa är att variera, berättar Jenny.

Hur orkar man träna så mycket och så länge?
– Att träna hårt är den lätta biten. Det svåra är att anpassa allt runt omkring, som sömn och mat. Min skräck är att äta för lite istället för för mycket, säger Jenny.

Jenny tränar i regel en gång på morgonen, och en gång på eftermiddagen. Och för att orka det så äter hon flera proteinrika måltider utöver frukost, lunch och middag.
– I veckorna så är det viktigast att äta stora middagar som är rika på kolhydrater, och sedan är jag noga med att få i mig protein direkt efter att jag tränat, så att musklerna återhämtar sig och byggs upp. Då tar jag alltid en shake av Helt Ärligts proteinpulver, det är enkelt att ha med sig.

”Jag är egentligen värsta gottegrisen”

Just att få i sig tillräckligt med protein tycker Jenny är det svåraste när man tränar på elitnivå.
– Jag håller mig till kött en dag i veckan, så därför är ägg den absolut bästa proteinkällan för mig, då man kan variera det så mycket, säger hon och tillägger:
– Jag är egentligen värsta gottegrisen, men jag håller mig till lördagar. I veckorna äter jag mycket gröt, ägg, och grönsaker.

Faktaruta

Namn: Jenny Fransson
Ålder: 30, fyller 31 i sommar.
Tidigare meriter: VM guld 2018. EM-brons 2008. OS-brons 2016.
Övriga intressen: Matlagning, hundarna, att vara ute i naturen.
Mål: EM-medalj i brottning 2018.