Dina muskler vill ha protein
En muskel består typiskt av 20 % protein och 78 % vatten, om inte musklerna får i sig tillräckligt med protein kan de inte byggas upp eller repareras. Därför är det extra viktigt när du tränar, om du vill se resultat av din träning, att du får i dig tillräckligt med protein.

Livsmedelsverket skriver såhär: ”Fysisk aktivitet gör att man får mer muskler, vilket ökar proteinomsättningen i musklerna. Mycket hård träning, särskilt uthållighetsidrott, leder även till att nedbrytningen av muskler ökar och att musklerna på grund av detta behöver “repareras”. Därför är det viktigt att få i sig protein när man tränar. Men det allra viktigaste är att få i sig tillräckligt med energi, alltså kalorier. ”

Det har också visat sig i ett stort antal studier att om du tränar hårt och äter extra mycket protein ökar din muskelmassa mer än hos de som äter mindre protein.

Hur mycket protein du behöver efter träning är mycket individuellt och beroende av din kroppsvikt. Rekommendationen är 0.25-0.3 gram protein per kg kroppsvikt. Vilket betyder att ifall du väger 60 kg behöver du ca 15-18 gram protein, den som väger 70 kg behöver 18-21 gram och vid 80 kg är behovet 20-24 gram, etc.

Även om vi inte tränar behöver vi få i oss protein, hur mycket protein vi behöver få i oss per dag beror på många olika faktorer. Om du är man eller kvinna, stor eller liten, mycket muskler eller inte, om du är aktiv och tränar hårt eller har ett fysiskt krävande arbete. Till exempel om du är man och tränar eller arbetar hårt, kan du ha ett behov av 150 gram protein per dag. Medan om du är kvinna och inte aktiv behöver du endast ca 60 gram per dag.

På Livsmedelsverkets hemsida kan du läsa mer om protein och om hur mycket protein du behöver få i dig per dag: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein