Helt ärligt är en intervju där vi försöker prata öppet och ärligt om elitidrott. Stort och smått – positivt och negativt.

Gustaf Niord tävlar för Vreta Skid och motionsklubb och har vunnit ett par nationella långlopp under sin karriär. Nu strävar Gustaf efter att vinna Vasaloppet med vetskapen om att det är extremt utmanande att lyckas och att precis allt måste stämma, just den tävlingsdagen.

Välkommen som ambassadör för Helt Ärligt! Hur kommer det sig att du valt att samarbeta med oss?

-Det började med att jag fick kontakt med Daniel Tynells kost och näringsexpert Magnus Nylander. Vi började jobba ihop och han tipsade då om att Helt Ärligt skulle lanseras och att det var mycket bra produkter. Sedan fick jag testa under vasaloppsveckan och tyckte resultatet blev riktigt bra. Framförallt gillar jag att produkten är svensk och att den inte innehåller några onödiga tillsatser. Att produkten är äggbaserad istället för mjölk, gör också att det är bättre för magen.

Berätta lite om dig själv och hur det kommer sig att du började med längdskidor?

-Det började väl egentligen med att min pappa var duktig i sin ungdom och han var den som tog med mig och min bror till en skidträning. Jag fastnade inte direkt men min bror började tävla och då var det enkelt för mig att följa med. Det tog lite tid innan jag kom in i det, men efter något års utövande har jag sedan dess älskat sporten.

”Blev omkörd av 1000 åkare”

Vilket är den största idrottsliga prestationen du gjort, som du kommer minnas hela livet?

-Det finns ett par tillfällen som varit barriärbrytande men ska jag välja ett är Vasaloppet 2015 en prestation jag är stolt över. Tyvärr blev det haverier och startnätet gick inte upp vilket resulterade i att jag trillade och blev omkörd av ca 1000 åkare. Då visste jag att loppet var kört men valde ändå att genomföra det. Jag visste att jag behövde hitta ett effektivt tempo som jag kunde hålla i fem timmar. Jag lyckades med detta och hamnade på en 120: onde plats. De första 700 åkarna var inte särskilt svårt att köra förbi eftersom fartskillnaden där är ganska stor, men de sista 200 platserna var tuffa. I den klassen är alla åkarna väldigt bra. Det är ett lopp jag är jäkligt stolt över, en fantastisk prestation helt enkelt.

”Jag var tvungen att sjukskriva mig i 8 veckor”

Vilket är det värsta tillfället i din karriär?

-Det värsta tillfället måste varit för två år sedan. Jag vann Norbärkes Skimaraton, efter 4 lopp där inget stämt och jag var helt under isen. Dagen efter när jag var ute och körde ett återhämtningspass trillade jag och slog i huvudet med en rejäl hjärnskakning som följd. Det blev en stor omställning att från ena dagen vara i toppform, till att dagen efter behöva vila åtta gånger under en 100 meters promenad. Jag var tvungen att sjukskriva mig i 8 veckor och sätta helt nya mål som att kunna äta frukost vid matbordet och lyckas hämta posten.

Vad tycker du är bäst med längdskidor?

-Att man inte är bunden till träningstider och kan styra sin vardag själv. Sedan blir man allsidig av längdskidor. Man behöver inte åka skidor för att träna utan kan paddla kajak, cykla, springa. Bara fantasin sätter gränserna.

”Elitidrott i stort kan bli jäkligt kravfyllt”

Vad tycker du är sämst med längdskidor?

-Elitidrott i stort kan bli jäkligt kravfyllt. Att man går över gränsen och istället för att det enbart är roligt blir det istället kravfyllt. Att hitta balansen i detta är något jag arbetar aktivt med varje dag. Mina resultat blir oftast bäst när jag tycker det är roligt att träna och tävla. Den stora vändpunkten i min karriär har varit när jag började arbeta med en mental coach och hittade andra reglage att skruva på.

-Ett tips till andra är att reflektera över syftet med varje träningspass. Vilka kvalitéer är det som ska finslipas idag? Sen tycker jag att man ibland bara ska gå på ren och skär känsla i sin träning. Skippa pulsklockan och träna för att det är kul.

Var kommer din drivkraft ifrån?

-Från början så var det att vinna tävlingar. En stor drivkraft är att bevisa för mig själv och mamma och pappa att jag faktiskt kan. Jag fick aldrig visa det för dem på riktigt eftersom båda gick bort i cancer när jag var 14 år. Numera är det nyfikenheten som styr, vad händer om jag tränar så här och gör denna justering? Att experimentera och utveckla detaljer är det som driver mig nu.

Hur mycket tränar du idag och hur ser du till att återhämta dig?

-Jag tränar någonstans runt 15 timmar i veckan beroende på vilket period. Återhämtningen ser lite olika ut beroende på säsong. Under sommarhalvåret kör jag äggvitepulver eftersom träningen är grundläggande och jag inte behöver så mycket kolhydrater. Under tävlingsperiod vill jag att kroppen ska vara fulladdad med energi för att kunna prestera maximalt och äter då heläggspulver istället. Ett tips till mitt unga jag är att inte underskatta den mentala återhämtningen. Ofta kan man vara fysiskt pigg men mentalt sliten och då kan det vara en bra idé att ta en vilodag för att vässa sågen.

Vilken är din favoritsmak av choklad, hallon och salt kola barsen?

-Dött lopp mellan choklad och saltkola faktiskt.